Hetsätning – Tecken, symtom och behandling

Vad är hetsätningsstörning?

Få en djupare förståelse för hetsätningsstörningens orsaker, tecken och behandling. Lär dig hur du kan hantera och övervinna denna utmaning.

Här reder vi ut begreppen kring hetsätningsstörning, eller BED (efter engelskans Binge Eating Disorder), som är en vanlig men ofta missförstådd ätstörning som drabbar människor i alla åldrar, av olika kön och med skiftande bakgrund. Tyvärr saknar ofta personer med hetsätningsproblem möjlighet att få rätt behandling i tid.

2022 visade NHS, Storbritanniens motsvarighet till Folkhälsomyndigheten, att under covid 19-pandemin skedde en explosionsartad ökning av barn och ungdomar som sökte hjälp för ätstörningar.

Är du en av många föräldrar som oroar dig för ditt barns matvanor eller för en närstående som kämpar med ätstörningar? Du är långt ifrån ensam om det. Hetsätning kan vara mycket svårt att hantera, men det finns hopp. Vi på Castle Craig erbjuder direkt och effektiv hjälp genom olika behandlingar och samtalsstöd.

Vilka tecken och symtom på hetsätning finns det, och hur påverkar detta den mentala och fysiska hälsan? Och hur kan man få hjälp om du själv eller någon närstående har drabbats?

Tecken och symtom på hetsätning

Det första du kan göra om du oroar dig för att någon i din närhet hetsäter är att helt enkelt observera personen. Om du ser att hen har onormala matvanor, särskilt i kombination med en skev självbild eller kroppsuppfattning, bör du ta upp det med någon av våra behandlingsspecialister.

En person med hetsätningsstörning kan planera för att kunna hetsäta. Eller så kan en hetsätning utlösas plötsligt och tvångsmässigt i samband med att hen överväldigas av känslor. Något annat du kan vara uppmärksam på är om hen gör stora ansträngningar att få tag på mat sent på kvällen, eftersom det ofta är då jobbiga känslor kan dyka upp. Dessutom kan risken för att få negativa tankar och börja hetsäta vara större på kvällen när man ofta är mer ensam och ingen finns i närheten som ser.

Tecken på att man lider av hetsätningsstörning:

  • Beteendemässiga symtom:

      • Inhandlar stora mängder mat som planering för hetsätande

      • Äter för sig själv eller tackar nej när man inbjuds att äta med andra

      • Äter snabbt och tvångsmässigt

      • Äter trots att man inte är hungrig

      • Äter stora mängder mat och blir obehagligt mätt

      • Är irriterad och har humörsvängningar

  • Psykiska symtom:

      • Är hela tiden fokuserad på att skaffa och äta mat

      • Känner stort sug efter vissa typer av livsmedel

      • Är inte mentalt närvarande tillsammans med kollegor, familj och vänner

      • Saknar förmåga att kontrollera sina matvanor

      • Har dåligt självförtroende och låg självkänsla

      • Känner skam och skuld efter att ha hetsätit

  • Fysiska symtom:

      • Har sömnsvårigheter och är trött och slö

      • Viktökning

      • Känner sig uppblåst

      • Förstoppad och/eller har diarré

      • Buksmärtor

      • Andra problem med magen

      • Dålig hy

      • Fysisk smärta

Hetsätande och tvångssyndrom

Ibland använder man tvångsätande som begrepp istället för hetsätande. Det beror på att det ofta är känslor av tvång som utlöser hetsätning, en så kallad episod. Det kan bero på en sämre förmåga att hantera stress eller trauma, eller det kan vara ett sätt att njuta av mat när ingen ser. Vissa försöker bli lugnare genom att hetsäta mat som de tyckte om som barn, eftersom det påminner om en tid med mindre ansvar eller problem.

Vilken orsaken än är till det skadliga beteendet så är det ett beteende utan konsekvenstänk. Om det inte finns något underliggande tvångssyndrom kommer vi att fokusera på att hitta orsakerna till det tvångsmässiga beteendet som är relaterat till hetsätandet och utgå från det när vi lägger upp behandlingsplanen.

En viktig lärdom från våra patienter som har fått hjälp att omdefiniera sina matrelaterade beteenden är att de ofta uppfattar varningssignalerna som föregår en episod, men de klarar inte att sätta stopp för den. Castle Craig har flera metoder för att skapa verktyg som hjälper dig att hantera de här känslorna och hindra processen från att eskalera och utmynna i en episod.

Ladda ner broschyr för Castle Craig

Ladda ner ett informationsblad som ger dig en överblick över Castle Craig och vad vi kan erbjuda.

Orsaker och riskfaktorer

Hetsätningsstörning kan leda till psykiska problem som depression och ångest. Hetsätningsstörning beror inte på att man är lat, tycker om att frossa eller saknar viljestyrka. Det är ett komplext psykologiskt tillstånd som grundläggs av biologiska och miljömässiga faktorer. Genetiska anlag i kombination med traumatiska händelser eller psykiska problem som depression kan leda till hetsätning.

Att växa upp i en miljö där vårdgivare har tvångsmässiga ätbeteenden kan göra att man hamnar i riskzonen för att utveckla liknande ohälsosamma mönster. Den största riskfaktorn för att utveckla en ätstörning är att ha en dålig självbild eller lida av dysmorfofobi, det vill säga att uppfatta kroppen annorlunda än den i verkligheten är.

Det handlar inte bara om att vara fixerad av viktminskning och att nå en ”normalvikt”.

Det är ofta kopplat till känslor av skam, skuld och hopplöshet, vilket kan utlösa tvångsmässig hetsätning. Många människor som lider av andra ätstörningar, till exempel bulimi, använder sig av hetsätning som ett sätt att snabbt ge kroppen energi.

Det finns många hälsorisker kopplade till hetsätningsstörningar. Forskning har visat att flera olika hälsoproblem kan uppstå på grund av hetsätning. Personer med hetsätningsstörning drabbas oftare av fetma, högt blodtryck, gallsten och andra problem med gallblåsan, refluxbesvär, typ 2-diabetes och andra sjukdomstillstånd relaterade till övervikt eller fetma.

Vi kan hjälpa dig

På Castle Craig erbjuder vi omfattande behandling för hetsätningsstörningar och psykiska problem. Våra erfarna terapeuter är mycket skickliga på att identifiera vilka orsaker som ligger till grund för episoderna av hetsätning.

Ofta måste man behandla och hantera hetsätningsstörningar och andra psykiska problem samtidigt för att nå optimalt resultat. Våra medarbetare, specialiserade på mental hälsa, ger dig utrymme att bearbeta ditt mående genom ett medkännande och icke-dömande bemötande.

Vi erbjuder flera metoder och terapier för att hjälpa dig att förstå din hetsätningsstörning, utveckla hälsosamma kostvanor och förbättra din självbild. Även om hetsätning är en komplex sjukdom är det viktigt att komma ihåg att du inte behöver kämpa med detta på egen hand.

Förståelse av vad som triggar episoder

Vi vill framhålla de stora fördelarna med att förstå grunden till tvångsmässiga beteenden för att kunna identifiera potentiella triggers och sedan utveckla effektiva behandlingsstrategier. När det gäller ätstörning är hetsätande ofta något som den drabbade tar till för att hantera långvarig stress.

I den omfattande behandlingsplan som du erbjuds ingår en konfidentiell bedömning av vårt team av specialister som kartlägger din familjebakgrund, ditt förhållande till mat och bakomliggande psykiska hinder så att man kan komma fram till vad som utlöser dina episoder av hetsätning.

Utarbetning av en handlingsplan

Innan du träffar din terapeut för er första session tillsammans kommer du att få en konsultation med klinikens psykiater, antingen online eller personligen. Om du medicinerar mot psykisk ohälsa måste vi väga fördelarna mot riskerna innan vi kan erbjuda terapeutisk vård. Mediciner, däribland antidepressiva medel och antipsykotika, kan ha biverkningar som leder till viktökning, så det är viktigt att komma fram till om sådana läkemedel bidrar till ätstörningar.

Skifta fokus genom mindfulness

På Castle Craig använder vi mindfulness som ett sätt att hjälpa dig att fokusera och få kontroll över dina tankar och beteenden. Mindfulness innebär att fokusera på nuet och medvetet tänka på sina känslor, sina upplevelser och sin omgivning utan att döma.

Mindfulness motverkar stress och ångest och hjälper dig att bli mer medveten om dina tankar och att bli mer närvarande. När du är medveten om dina tankar, känslor och intryck och din miljö kan du börja förstå vad som triggar ditt hetsätande och börja utveckla mer hälsosamma sätt att bryta ett destruktivt mönster. Vi kommer att förse dig med olika terapier baserade på mindfulness, däribland yoga, meditation och andningsteknik, för att hjälpa dig att skifta fokus.

Meditation istället för självskada

Meditation kan vara ett effektivt verktyg för att hantera starka impulser till självskada som är så vanliga i samband med hetsätning. Det är ett kraftfullt sätt att fokusera tankarna och få kontroll över sina känslor och sitt beteende. Genom meditation kan man få hjälp att bli medveten om sin kropp och miljö utan att döma sig själv, vilket ger kraft att bryta cykeln av skadligt beteende i samband med hetsätningsstörning. När du fokuserar på ditt välbefinnande får du hjälp att utveckla ett hälsosammare ätbeteende, vilket vanligtvis leder till ett långsiktigt tillfrisknande.

Upptäck nöjet med att äta sunt

Att återhämta sig från hetsätningsstörning innebär mer än att bara ta itu med hetsätningen och relaterade symtom. Det är också viktigt att lära sig att njuta av hälsosam kost och utveckla sundare och bättre matvanor. Vi behöver mat för att överleva, men maten ger också smakupplevelser av till exempel sött och surt, varmt och kallt. Du kan lära dig att experimentera med olika smaker och texturer i maten och skapa läckra måltider med fräscha ingredienser. Dina måltider kan bli extra trevliga om du tar dig tid att äta långsamt och njuta av olika rätter, och varför inte ordna olika provsmakningar för dig och dina vänner?

En härlig måltid kan göra det lättare för familjen eller några vänner att känna gemenskap och njuta av lite ledig tid tillsammans. Doften av en mustig gryta eller kanske en god köttbit med en rödvinssås blandas med doften av en nybakad blåbärspaj. Alla samlas runt bordet och kan dela med sig av sina tankar och funderingar. Serveringsfat och skålar skickas runt och rummet fylls av prat och skratt medan man njuter av maten och varandras sällskap.

Mat kan verkligen få människor att känna samhörighet och skapar en känsla av värme och trygghet. Att äta mat tillsammans är ofta ett enkelt sätt att få människor att trivas och slappna av oavsett om det är finmiddag eller fredagsmys. Det handlar inte bara om maten i sig – även om den absolut kan vara en höjdpunkt – utan om upplevelsen att träffas och umgås. Vårt mål är att få dig att känna dig trygg och kunna koppla av och njuta av sådana stunder. Vi vill helt enkelt hjälpa dig att äta mat tillsammans med de du älskar utan att det skapar problem för dig.

Är du redo att göra slut med hetsätningen och ta kontroll över ditt liv? Vi gör det tillsammans. Kontakta oss så sätter vi igång.

Kontakta oss idag

*” anger obligatoriska fält

Fullständigt namn*